Bij het vinden van een passende school voor je kind (omdat hij bijvoorbeeld noodgedwongen van school moet veranderen), kun je mogelijk maar moeilijk door de ondoorzichtige website heen kijken.
Daar kom je mooie en vooral ook moeilijke woorden tegen. Veel standaardzinnen die geen enkele indruk geven hoe het is op zo’n school.
Er zijn wel onderlinge verschillen tussen scholen, maar ze zeggen ongeveer hetzelfde.
Uiteraard zijn hier wel uitzondering op, scholen met een onderscheidende visie.

Als je kind wordt doorverwezen naar een speciale school, heb je überhaupt weinig meer te kiezen.
De rondleiding op een school is vaak volledig geregisseerd. Het zou geen gek idee zijn als je gewoon vrij mag rondlopen op de plek waar je je kind aan moet toevertrouwen. Nu begrijp ik goed dat je niet de les moet verstoren, maar voor de rest zou je moeten kunnen meekrijgen hoe het gaat op een school en hoe er les gegeven wordt.

Afbeelding van svklimkin via Pixabay

Bijna iedere school zegt een veilige omgeving te willen bieden

Bijna iedere school heeft op de website staan dat ze een veilige omgeving voor de leerlingen willen bieden, dus who cares.
Bij een veilige omgeving creëren denk ik meestal aan zelfverdediging. Waarom bieden scholen dit niet aan? En dan niet alleen aan kinderen die gepest worden, anders lijkt het alsof het probleem bij hen ligt. Weerbaarheid is iets waardoor je je daadwerkelijk veiliger voelt en ook bent. Je wordt je eigen bodyguard.

Voor mij betekenen woorden pas iets als ze waargemaakt worden. Een visie hoeft dus niet volstrekt nieuw en origineel te zijn. Maar je moet het wel belichamen.
Mijn speciale school heeft van tevoren mijn ouders voorgespiegeld dat ik klaargestoomd zou worden voor de maatschappij.
Behalve kooklessen, waar ik trouwens wel echt profijt van had toen ik op mezelf ging wonen, deed de school weinig aan het ontwikkelen van zelfredzaamheid. Ik ben zelfs op een wachtlijst gezet voor 24-uurszorg.

Positief voorbeeld:

Een school in Scheveningen, voor moeilijk lerende kinderen, stelt dat kinderen na een ochtend leren niets meer opnemen aan informatie. In de middag doet de school ontspannende activiteiten, zoals spel, of in de duinen wandelen. Dat is een onderscheidende visie. Hun aanpak werkt bovendien. De achtjarige zoon van een kennis heeft er in een paar maanden leren lezen en schrijven. Op zijn vorige scholen lukte dat niet. Hij was verdrietig dat hij de lesstof niet snapte en dat hij uiteindelijk werd weggestuurd van zijn school. Men dacht dat hij zwakbegaafd was. Omdat hij verbaal sterk is, klopt dit volgens mij niet.
Op zijn huidige school kan hij wat zelfvertrouwen opbouwen en zelfs ervaren dat school ook leuk kan zijn.
Voor mij ook een opsteker om te vernemen dat er ook fijne speciale scholen zijn.
Ik zeg niet dat geen kind nog informatie op kan nemen na de middagpauze, maar het klopt wel met mijn eigen inzichten. Het gaat hierbij ook om kinderen bij wie het schoolse leren niet vanzelf gaat en veel van hen vergt. Ze moeten dubbel zo hard werken om hetzelfde te leren.
Ik heb zelf ook een aandacht spanne van drie of vier uur per dag.
Vrije tijd betekent trouwens geenszins dat een kind niets meer leert. Een kind leert juist door eigen ervaringen op te doen.
Heeft een kind genoeg bewegingsvrijheid en speelruimte, dan zal hij makkelijker informatie opnemen.

Je visie belichamen


Je idealen waarmaken getuigt ook van een visie. Mijn juf in groep 4 en 5 tolereerde pesten en buitensluiten niet. Daardoor kwam het ook sporadisch voor.
Je had elkaar te accepteren. De juf belichaamde haar visie op verschillende manieren. Zij creëerde een groepsgevoel. Behalve dat we gezamenlijke activiteiten deden, liet ze ons ook meedenken.
Bij een vermoeden van pesten of iemand buitensluiten, sprak ze je er meteen op aan.
Dit was trouwens geen speciale school maar een Jenaplanschool. Het uitgangspunt van een Jenaplanschool is dat ieder kind uniek is in zijn ontwikkeling, persoonlijkheid en manier van leren. Dat je elkaar in de waarde laat. Dit standpunt wordt gelukkig al breed gedragen, maar mijn juf droeg het ook uit, maakte het waar, op haar unieke manier.

Uitgangspunten

Voorbeelden van wat geen visie is maar iets wat je gewoon mag verwachten van een school is kwalitatief goed onderwijs, een veilige omgeving bieden, dat kinderen zich kunnen ontwikkelen en kijken naar de mogelijkheden van kinderen.
Helaas maakt lang niet iedere school dit waar. Leerkrachten die deze uitgangspunten waarmaken, getuigen dan weer wel van visie.

Update

Om onderscheidend te zijn als school en tegelijk inclusief dien je je eigen visie uit te dragen, in plaats van die aan te passen aan al die verschillende meningen. Ik ken trieste voorbeelden van Democratische concepten die op een pijnlijke manier ten einde liepen. Waarden als gedragen besluitvorming werden kapotgemaakt door bange ouders, terwijl de besluitvorming aansloot bij de logica van kinderen. Kinderen kunnen heel redelijk zijn, als je hen betrekt. De democratische benadering werkte gewoon bewezen.
Het verhaal kun je hier teruglezen: https://kind-zijn.org/ervaringen-met-democratisch-onderwijs-gastblog/
Als het goed is kunnen ouders een school kiezen die past bij hun eigen filosofie.
Als school kun je dus beter ouders meenemen in je visie, wil het breed gedragen worden.

In mijn boek Afwijkend en toch zo gewoon lees je mijn vele ervaringen met leerkrachten. Van beangstigend en onderdrukkend, tot ontroerend en liefdevol.

Hier kun je een reflectie lezen van iemand die vanuit haar ervaring als kindercoach ook uitgebreid ingaat op het onderwijs:
www.hebban.nl/recensie/sashatieman-over-afwijkend-en-toch-zo-gewoon

Woensdag 17 april geef ik een lezing waarin ik vertel over mijn jeugd.
Mijn eerste jaren waren relatief onbezorgd. Thuis was een veilige haven. Vanaf mijn diagnose autisme gingen er meer deuren dicht dan open. Deskundigen die me steeds de verkeerde weg wezen. Gelukkig kwam ik ook mensen tegen die een anker voor me konden zijn en me op weg hielpen naar meer zelfredzaamheid.

Aanvang : 19.30 uur (zaal open 19.00
uur) Eind : 22.00 uur
Locatie : Het Vijfde Huis
Adres : J.P. Thijsselaan 45,
2803 RT Gouda

Aanmelden kan via mij of via Gio:
info@afwijkend-en-toch-zo-gewoon.nl
giovogelaar@hotmail.com

Graag kijk ik mee hoe het met je kind gaat op zijn huidige school. Als je kind naar een andere school gaat, kan ik een indruk krijgen van de school, vanuit mijn ervaring en kennis. De sfeer, de interactie tussen leerkracht en leerling en tussen leerlingen onderling.

Hiervoor kun je (vrijblijvend) contact met me opnemen. Je zit nergens aan vast, totdat je zelf kiest om een begeleidingstraject aan te gaan.

0683992975

info@afwijkend-en-toch-zo-gewoon.nl