In afwijkend en toch zo gewoon neemt schrijfster Sarah je mee terug in haar jeugd. Hoewel Sarah zichzelf ziet als een normaal kind, misschien wat eigenwijs, denkt haar omgeving hier anders over. Terwijl Sarah opgroeit blijken de dingen die voor haar zo gewoon zijn en soms zelfs een houvast bieden, door haar omgeving bestempeld worden als afwijkend. Maar het is Sarah haar eigen wereld en zij begrijpt op haar beurt niet waarom ze met haar zijn niet voldoet aan de gemiddelde norm. Uit onderzoek komt uiteindelijk naar voren dat ze autistisch is. In plaats van rust en duidelijkheid brengt deze diagnose nog meer verwarring mee. Basisscholen zien niet Sarah, maar een probleemkind en laten haar niet toe, waardoor Sarah min of meer gedwongen op een school voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen terecht komt. Ook hier krijgt Sarah te horen dat ze niet voldoet aan de norm. Ondanks alles zet Sarah door, maar hoe doe je dat als de mensen die je eigenlijk zouden moeten helpen, je niet in staat achten om je eigen keuzes te maken en je te richten op de toekomst?

Eigenlijk zou iedereen die in zijn of haar omgeving te maken heeft met autisme dit boek eens moeten lezen want het geeft heel duidelijk weer hoe iemand die autistisch is zich voelt en waarom zij de dingen doet die ze doet. De schrijfster geeft je met Afwijkend en toch zo gewoon als het ware een kijkje in haar hoofd, in haar wereld.
Bijzonder was het stukje waarin Sarah verteld hoe ze als kleuter steeds rondjes rende. Waar haar omgeving dit als storend ervaart heeft de jonge Sarah juist een manier gevonden om haar spanning kwijt te raken. Bijzonder, omdat je hier heel duidelijk ziet dat Sarah zelf een oplossing had voor haar onrust, de norm is echter anders. En zo werd haar gedrag als afwijkend bestempeld. Wanneer je dit leest is het bijna logisch dat Sarah in een soort van identiteitscrisis beland. Wanneer iedereen een mening over je heeft, waar moet je dan naar luisteren? In het boek komen diverse mensen langs die Sarah de goede kant op hadden kunnen helpen, het is verdrietig om te zien dat het soms juist de andere kant op ging. Dit boek speelt zich af in het verleden, tegenwoordig gaan we een stuk beter om met autisme en aanverwante stoornissen. Gelukkig maar als je het verhaal van Sarah zo leest, want hoe haar jeugd is verlopen is bijna schrijnend te noemen wat dat betreft. Wat ook gelukkig is, is dat Sarah een sterke persoonlijkheid is die zich uiteindelijk prima weet te redden. Het feit dat ze dit autobiografische boek over haar gevecht met het etiket autisme heeft geschreven is daar een heel mooi bewijs van.

Uitgeverij: Aristoscorpio
ISBN: 9789089730121
Prijs: € 19,45