Collision boekenlegger

Van Ine, een hele goede vriendin van me die jou onlangs (samen met haar dochter) heeft ontmoet, heb ik je boek Afwijkend en toch zo gewoon mogen lenen om te lezen.

Ik wil hierbij zeggen dat ik erg onder de indruk ben van het boek. Je hebt zeer goed en tot in de kleinste details vele aspecten uit je jeugd beschreven en je hebt daarbij nog wonderlijk veel details onthouden of boven water weten te halen. Het is heel interessant en leerzaam om te lezen hoe je bepaalde situaties hebt ervaren, maar ook gruwelijk om vast te stellen hoe fout er zo vaak door mensen in je omgeving op werd gereageerd, en wat voor een vreselijke impact dit op je heeft gehad.

In een gesprek met Ine waarbij zij de kwaliteit van het boek prees, en ik ook nadat ik het gelezen had, zei Ine dat het verplichte leeskost zou moeten zijn voor psychologen, waarbij ik opmerkte dat het ook voor leerkrachten en studenten pedagogisch onderwijs verplicht leesvoer zou moeten zijn, en verder ook zeer de moeite waard voor ouders en overige mensen die te maken hebben met een “andersdenkende” (om niet het label “autist” te willen gebruiken).

Want een boek dat vanuit het standpunt van een andersdenkende is geschreven geeft toch een heel andere kijk en een véél beter begrip van zijn/haar denkwereld, dan een boek over autisme dat geschreven is door een wetenschapper/psycholoog die de zaken van buitenaf bekijkt.

Dus heel veel dank voor het verrijken van mijn denkwereld. Het heeft me ook geholpen om te begrijpen dat Ines dochter in een vergelijkbare benarde situatie verzeild dreigde te raken. Gelukkig heeft Ine dat op tijd aangevoeld en is haar kind tijdig gered. Terecht dat ze nu een klacht tegen de betrokken medewerkers van de school indient. Hopelijk komt daar ook nog iets waardevols uit waar andere leerlingen veel aan zullen hebben, die nu ook in zo’n vergelijkbare situatie zitten.

Verder ben ik nu bezig met het lezen van Collision, De catastrofe.

Nogmaals bedankt!

Groetjes,