Werk met mij
Uw kind zelfstandig leren reizen met het openbaar vervoer? Ik maak hem wegwijs.
Stap voor stap, veilig en overzichtelijk. Door samen de route af te leggen, maakt hij het zich eigen en wordt de chaotische buitenwereld overzichtelijk. Het eerst onbekende dus onveilige, wordt bekend en vertrouwd.
Drukke perrons met mensen die door elkaar lopen, treinen met verschillende bestemmingen, de weg vinden en onthouden, overstappen of de tram of metro, treinen of bussen die te laat komen, bussen die je halte voorbijrijden, last minute wijzigingen van schema’s.
Het valt niet mee, zeker als je nog nauwelijks ervaring hebt met zelfstandig reizen. Ervaring is hierin het sleutelwoord.
Door de route (bijvoorbeeld naar school) samen af te leggen, bouw je ervaring en daarmee (zelf)vertrouwen op. Het voelt nu niet abstract en onbekend, maar dichtbij en gewoon. Je leert je hoofd koel houden en oplossingen te bedenken bij kleine tegenslagen en veranderingen. Je leert dat sit soort situaties wat stressvol zijn, maar altijd overkomelijk.
Waarom is zelfstandig reizen belangrijk? Bijvoorbeeld om zelfstandig naar school te kunnen gaan en vrienden kunnen bezoeken. De stress die het openbaar vervoert soms geeft, weegt niet op tegen de voordelen om te kunnen gaan en staan waar je wilt. De puberteit is een ontwikkelingsfase dat kinderen zelfstandig hun weg willen leren vinden, activiteiten willen ondernemen zonder dat hun ouders erbij hoeven zijn. Voor zijn zelfvertrouwen en gevoel van eigenwaarde is dit ook belangrijk.
Sla je het begeleiden naar zelfredzaamheid over, dan wordt het kind wel ouder, maar staat de ontwikkeling stil.
Je kind begeleiden naar zelfstandigheid. Voelt dat als iets ‘waar je eigenlijk iets mee moet, maar je weet niet precies wat’?
De school lijkt weinig vertrouwen te hebben in je kind. In gesprekken krijg je vooral sombere (toekomst)berichten te horen. Ondertussen zie je je kind steeds ongelukkiger worden.
Heeft je kind het gevoel dat niemand hem begrijpt? Hij voelt zich soms mislukt. Enthousiast begint hij ergens aan, maar loopt dan toch vast.
Is de toekomst onzeker? Hij heeft zoveel talenten en kwaliteiten. Toch lijkt hij niet voor of achteruit te kunnen.
Natuurlijk hebben jullie ook nog wel waardevolle en gezellige momenten samen. Toch lijkt zijn leven een dagelijkse worsteling.
Met een bloedend hart blijf je achter als hij naar school is, omdat je weet dat hij daar weer een dag vol stress en strijd tegemoet gaat. Als ouder wil je je kind gelukkig zien. Dat hij vrienden heeft, zelfvertrouwen ontwikkelt, nieuwe uitdagingen aangaat.
Ik zeg vaak dat mijn gratis tips waardevoller zijn dan de adviezen van duurbetaalde hooggekwalificeerde zorgverleners 😉
Laat staan wat voor leven je kunt creëren als je mij gaat inhuren.
Neem vrijblijvend contact op.
info@afwijkend-en-toch-zo-gewoon.nl
0683992975
Zo wijs ik je de weg om je kind te begeleiden naar zelfredzaamheid. Kijken naar de mogelijkheden in plaats van beperkingen en daarnaar leven! Zo kan hij zelfvertrouwen ontwikkelen en de dingen (blijven) doen die hij graag doet.
Bijvoorbeeld om bij vrienden langs te gaan, moet hij zelfstandig kunnen reizen.
Ik kan uw kind vaardigheden aanleren, zoals reizen met een openbaar vervoer, wat ik destijds van Liesbeth hebt geleerd.
Juist omdat ik het zelf heb ervaren, weet ik waar een jongere tegenaan kan lopen (wat doe ik als de bus niet komt, of het schema is omgegooid) en hoe je dit kunt oplossen. Waardoor hij me sneller zal vertrouwen dan een reguliere deskundige, die autisme vooral van buiten kent.
Een vertrouwensband is essentieel voor een geslaagde samenwerking. Zit het kind nog in de overlevings-modus, is het veel moeilijker om iets nieuws te leren.
Als ouder leer ik je voor je waarde te gaan staan. Ook als professionals het beter denken te weten. Kom voor je kind op. Reflecteer.
Vertrouw op jezelf en op je kind. Zo bescherm je de band met je kind en heeft hij een mooie toekomst.
Doen waar je gelukkig van wordt, geeft zelfvertrouwen. Het helpt ook om de moeilijke ervaringen beter de baas te zijn.
Voorkomen dat je in cirkels blijft draaien. Veel manieren van motiveren die bij de meeste mensen werken, slaan niet aan bij autistische mensen of werken zelfs averechts. Een veelgemaakte fout is meerdere instructies tegelijk geven en alleen mondeling. De jongere kan zijn gedachte niet eens afmaken. Met een beetje geluk heeft hij een ding onthouden. Vaak ook denkt hij: de groeten.
Hetzelfde gebeurt er als je door gaat vragen, terwijl hij de eerste vraag nog niet beantwoord heeft.
Met een beetje geluk denkt hij na over 1 vraag. Of hij raakt het spoor bijster en zegt helemaal niks meer.
Het oude idee van autisme is dat ze niks kunnen leren. Ja, misschien lezen, rekenen en schrijven, maar ze zouden nooit een zelfstandig leven kunnen opbouwen of relaties met andere mensen.
Dat is de grootste kolder. Iedereen wordt geboren met het vermogen en de wil om zich te ontwikkelen.
We zijn allemaal mensen. Autistische mensen kunnen ook naar zichzelf kijken, een band met iemand voelen.
Ik kan uw kind op weg helpen naar een gelukkig en meer ontspannen leven.
Natuurlijk kun je ook mijn boek Afwijkend en toch zo gewoon lezen en mijn gratis blogs. Dat raadt ik ook zeker aan 😉
Daar zul je zeker inzichten krijgen over wat een opgroeiend kind of jongere met autisme nodig heeft. In mijn blogs leg ik de principes uit. Maar het ‘staat’ nog niet voor je.
Hoe anders is het als iemand naast je staat. Met je meeloopt. De behoeften en wensen van je kind kan waarnemen, ook als die er moeilijk over kan praten?
Ik heb het zelf meegemaakt. Ook wat zinvolle begeleiding kan betekenen.
Een coachingstraject bestaat uit 12 sessies. Daarin is er genoeg gelegenheid om aandacht te besteden aan wat het kind erg spannend vindt, een deel van de route die hij moeilijk vindt extra oefenen. Per sessie ben ik een dagdeel bezig met je kind. Ik leer hem om met zelfvertrouwen te reizen met het openbaar vervoer, zodat hij vrijheid ervaart, bewegingsruimte heeft en zelfstandig vrienden kan bezoeken.
We oefenen net zo lang totdat hij zelf de route kan afleggen, ook als er meer dan 12 sessies nodig mochten zijn. Dan leggen we een soort examen af, waarin hij alleen de route aflegt. Ik ben dan telefonisch en per app bereikbaar. Op een afgesproken locatie treffen we elkaar, waarbij ik hem kan feliciteren.
Een volledig traject kost 750,- exclusief reiskosten.
Als je een langer of korter traject denkt nodig te hebben, laat dan dat weten.
Betaling kan (deels) uit Persoonsgebonden budget.
Heeft u dit niet en kunt u het bedrag niet in een keer voldoen? Betaling is 3 termijnen is ook mogelijk.
Leren je eigen weg te vinden in de maatschappij.
Autistische mensen kunnen niet altijd de gebaande paden volgen. Zij moeten leren hun eigen wegen aan te leggen. Hun leerproces is daarom vaak langzamer, maar ook grondiger.
In plaats van brandjes blijven blussen, focussen op de hoofddoelen die hij wil bereiken. Zodat hij sprongen kan maken in zijn ontwikkeling en duurzaam een mooier en meer ontspannen leven kan leiden.
Ruzietjes, iets wat niet lukt, een vervelende opmerking, een misverstand. Dat soort zaken komen voor in het leven.
Geef je kind ruimte zijn hart te luchten, los het als het mogelijk is samen op, maar breng je aandacht daarna weer terug naar het hier en nu en naar het leven wat hij wil leiden.
Natuurlijk kun je ook mijn boek Afwijkend en toch zo gewoon lezen en mijn gratis blogs. Dat raadt ik ook zeker aan 😉
info@afwijkend-en-toch-zo-gewoon.nl
0683992975
In mijn boek Afwijkend en toch zo gewoon lees je hoe deskundigen mij steeds de verkeerde weg wezen en hoe ik toch een uitweg en een helpende hand vond.
Wil je eerst kennis maken? Vraag een gratis coachingcall aan. Daarin geef je meteen een paar gouden tips waarmee je vandaag nog je kind zelfvertrouwen mee kan geven en hem kan steunen.
info@afwijkend-en-toch-zo-gewoon.nl
0683992975
Het eerste hoofdstuk van het boek ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.
Reacties