Sarah Morton – Autisme Steunpunt Zuid-Kennemerland

Sarah Morton (1987) groeide op als een eigenzinnig kind en kreeg al op jonge leeftijd de diagnose autisme. In plaats van steun, ervoer zij hoe deze diagnose haar beperkte in het reguliere onderwijs en hoe de buitenwereld haar bestempelde als een probleemgeval zonder toekomstperspectief.

Ondanks deze obstakels vond Sarah haar eigen weg. Ze begon met schrijven, putte uit haar ervaringen en werd een succesvol auteur van vier boeken. Nu reist ze door Nederland om lezingen te geven en jongeren met autisme te begeleiden naar meer zelfstandigheid.

Tijdens deze lezing deelt Sarah haar persoonlijke reis, haar strijd tegen stigma’s en hoe ze uiteindelijk het tij wist te keren. Ze biedt niet alleen inzicht in haar leven, maar geeft ook waardevolle adviezen voor gezinnen, begeleiders en iedereen die zich wil inzetten voor een inclusieve samenleving.

Waarom mag je deze lezing niet missen?

✔ Een inspirerend en authentiek levensverhaal
✔ Praktische inzichten over autisme en zelfredzaamheid
✔ Handvatten voor ouders en professionals om kinderen beter te ondersteunen
✔ Ruimte voor vragen en interactie met Sarah zelf

Wil jij erbij zijn? Meld je dan aan via onderstaand formulier. We kijken ernaar uit om je te verwelkomen!

Belangrijke informatie

Datum: vrijdag 4 april
Tijd: van 19.30 tot 21.30 uur.
Locatie: Wijkcentrum Binnensteeds, Nieuwe Groenmarkt 20, 2011 TW Haarlem
Toegang: Gratis, we vragen een kleine donatie voor koffie/thee

Link om aan te melden: Sarah Morton – Autisme Steunpunt Zuid-Kennemerland

Lezing Afwijkend en toch zo gewoon in Bibliotheek Dordrecht Stadspolders.

Over deze activiteit

Waar en wanneer:

Bibliotheek Dordrecht Stadspolders
Dudok-erf 58
5,- leden | 7,50 niet leden

Sarah Morton vertelt over haar relatief zorgeloze jaren. Ze groeide op in een liefdevol gezin. Zij zag zichzelf als een gewoon, hooguit wat eigenzinnig kind.

Op school werd haar afwijkende gedrag al snel opgemerkt. Juffen werden boos op haar, zonder dat ze wist waarom. Er werd aangedrongen op onderzoek. Op zesjarige leeftijd is ze gediagnosticeerd met autisme. In plaats van passende steun, gingen er deuren dicht. Haar jeugd is grotendeels bepaald door deskundigen die haar steeds de verkeerde weg wezen. Hoe kun je dan leren je eigen weg te vinden? Een school voor Zeer Moeilijk Opvoedbare Kinderen werd gezien als de enige mogelijkheid. Op het speciale onderwijs kreeg ze een 24 -uurszorgindicatie. Met steun en hulp van mensen die wel in haar geloofden, kon zij een zinvol en zelfstandig leven opbouwen. Zo leerde zij zelfstandig reizen, een van de belangrijkste mijlpalen in haar ontwikkeling. Nu kon ze zelfstandig vrienden bezoeken. Daarnaast is ze boeken en artikels gaan schrijven. Zij woont nu op zichzelf.
• Naast haar persoonlijke, authentieke verhaal biedt ze praktische inzichten over een jongere met autisme begeleiden naar zelfredzaamheid. • Als een jongere bijvoorbeeld aangeeft dat hij zelfstandig wil leren reizen, maak daar dan werk van. Je hoeft niet dezelfde dag aan de slag, maar ga het ook geen maanden of zelfs jaren uitstellen. • Een duidelijk doel en een actieplan is belangrijk. Het liefst stel je die als ouder of begeleider samen met het kind op. • Na Sarahs verhaal is er ruimte voor vragen en het delen van ervaring. • Er is de mogelijkheid om haar boek te kopen, die zij desgewenst zal signeren.

Klik hier om je op te geven: https://www.bibliotheekaanzet.nl/activiteiten/lezing-afwijkend-en-toch-zo-gewoon

“Ik heb nog steeds goede herinneringen aan de boeiende en inspirerende lezingen in op 21 februari in Arnhem. Erg prettig om in en gezelschap te zitten waar het niets meer uitmaakt wat of hoe je bent. Hoopvol!

Vriendelijke groeten, Bart.

Reflectie op lezing ‘ADHD, Autisme, Dyslexie. stoornis, gave of gewoon.’
“Enkele weken geleden bezocht ik de lezing ‘ADHD, Autisme, Dyslexie…stoornis, gave of gewoon?’ Ik werd die avond geraakt door de verhalen van de drie mensen die deze avond verzorgden.

Geen ingewikkelde, theoretische kennis, maar verhalen die uit het leven gegrepen zijn. Grotendeels gebaseerd op eigen ervaringen, maar de dagelijkse praktijk ook overstijgend door de reflectie op deze ervaringen.

Met name het verhaal van schrijfster Sarah Morton kwam recht mijn hart binnen. Waarom? Omdat alles wat ze vertelt vandaag de dag nog gebeurt. De wereld zit vol goed bedoelende volwassenen die zich niet bewust zijn van de impact van hun handelen.

Werk je met kinderen/jongeren? In de zorg of het onderwijs? Heb je privé te maken met iemand met ADHD, Autisme of Dyslexie? Je zult het achteraf met me eens zijn dat deze avond je iets nieuws biedt.

Ik heb geen financieel gewin bij deze oproep. Ik hoop alleen dat de verhalen van Sarah Morton, Peggy Schut en Gio Vogelaar nog meer weerklank zullen vinden. Bij ouders, beleidsmakers en professionals.
Bert van der Neut”

Lezing over mijn levensverhaal, neurodiversiteit en jongeren met autisme

Ik bied lezingen aan voor organisaties die willen leren over neurodiversiteit en een goede toekomst willen voor jongeren met autisme of andere diagnoses binnen een spectrum, zoals ADHD of dyslexie. Mijn verhaal is gebaseerd op mijn eigen ervaringen, die ik ook beschrijf in mijn boek Afwijkend en toch zo gewoon

Tijdens mijn lezing vertel ik over mijn levensloop, waarin ik van een zorgeloze start als vrolijk kind terechtkwam in een wereld waarin school en sommige hulpverleners mij vaak niet begrepen. Ik deel voorbeelden van hoe ik tegen obstakels aanliep, zoals leraren die boos werden zonder dat ik wist waarom, of onderzoekers die gewoon kindergedrag als een probleem zagen.

Gelukkig kwam ik ook mensen tegen die het verschil maakten, zoals een warme en betrokken juf in groep 4. Maar eenmaal in de bovenbouw van de basisschool, toen ik gepest werd, besloot ik zelf dat ik naar een andere school wilde. Zo kwam ik uiteindelijk op het speciale onderwijs terecht.

Ik vertel ook hoe ik mijn weg vond, ondanks de uitdagingen. Bijvoorbeeld hoe het leren reizen met het openbaar vervoer me de vrijheid gaf om een vriendenkring op te bouwen. De jaren daarvoor raakte ik vrienden kwijt zodra zij naar andere scholen gingen.

Het schrijven ontdekte ik op mijn veertiende, toen ik begon aan een jeugdboek. Pas later, op mijn achttiende, kreeg ik er echt plezier in. Inmiddels heb ik meerdere boeken geschreven, waaronder Afwijkend en toch zo gewoon, dat in 2022 in een herziene versie is uitgekomen.

Mogelijke thema’s voor een lezing
U kunt zelf een thema voorstellen binnen mijn interessegebied. Enkele voorbeelden:

  • Autisme en empathie: Veel autistische mensen hebben juist een sterk inlevingsvermogen, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht.
  • Goede hulpverleners herkennen: Waar let je op, en wat zijn rode vlaggen?
  • De voor- en nadelen van een vroege diagnose: Ik kreeg mijn diagnose al op de basisschool. Dat lijkt een voordeel, maar ook ik liep tegen veel uitdagingen aan.
  • De band met je kind beschermen: Hoe ga je om met adviezen van deskundigen die tegen je gevoel in gaan?

Praktische informatie

  • Tarieven:

    • Lezing van 45 minuten: €100
    • Lezing van 1,5 uur: €200
    • (Sommige organisaties hanteren vaste vergoedingen. Schroom niet om dan contact op te nemen.)
      Voor non-profitorganisaties werk ik soms gratis, mits de reiskosten worden vergoed en ik mijn boeken en werk kan promoten.
  • Locatie: Lezingen zijn mogelijk op locatie of online.

  • Programma-opbouw:

    1. Mijn verhaal
    2. Vragen en uitwisseling van ervaringen
    3. Pauze (15 minuten, met koffie/thee)
    4. Uitleg over mijn schrijfproces en boeken
      Tijdens de pauze en na afloop signeer ik graag boeken.

Bent u geïnteresseerd of heeft u vragen? Neem gerust contact op. Samen bespreken we de mogelijkheden.

info@afwijkend-en-toch-zo-gewoon.nl

Als je iemand kent die ook met deze onderwerpen bezig is, stel ik het op prijs als je dit onder de aandacht brengt.

Sarah

Wil je mijn werk steunen? Dan kun je hier een donatie doen:

De auteur komt uit een gewoon gezin en heeft een vier jaar jonger broertje. Haar ouders gingen scheiden toen zij acht jaar was.
Hoewel haar ouders het prima met haar redden, oefende de omgeving druk uit haar te laten onderzoeken, door haar ‘afwijkende’ gedrag. Met zes jaar is Sarah gediagnosticeerd met autisme. Met twaalf jaar belandde ze op het speciale onderwijs, waar ze stelden dat ze nooit zelfstandig kan functioneren. Een begeleidster uit een heel andere hoek, die haar mogelijkheden wel erkende, bood haar weer toekomstperspectief.
Inmiddels woont ze zelfstandig en heeft ze Afwijkend en toch zo gewoon en het tweedelige Collision geschreven.
Met haar ouders heeft ze nu een goed contact. Zij staan achter haar.
Al voor haar puberteit hield Sarah zich bezig met kinderen en hoe we met ze omgaan, waarbij ze veel verschillende voorbeelden is tegengekomen, van heel mooi tot schrijnend. Daar schrijft ze ook columns over.